· Tomasz Siroń · Technologia
Praca z klientem z branży rozrywkowej
Praca z klientem z branży rozrywkowej, dokładniej mówiąc, produkcja materiałów wideo to zupełnie inna bajka niż klienci branży przemysłowej. Ponad 20 stanowisk komputerowych do montażu, pełna kontrola nad czasem pracy, monitorowanie zużycia energii - brzmi prosto?
Zdjęcie: noussmart.pl
Zaczęliśmy od czegoś, co daje konkretną informację - skrypt do wysyłania pakietów ping ICMP, który monitoruje status każdego stanowiska. Klient od razu wie, które komputery są w użyciu, a które nie. Dzięki temu widzi, kto pracuje, a kto nie - żadnych niedomówień, pełna przejrzystość.
Potem przyszedł czas na zarządzanie energią. Inteligentne gniazdka z Tasmotą. Podłączone do Wi-Fi, umożliwiają zdalne sterowanie zasilaniem: włączasz, wyłączasz, kiedy chcesz. Ale to nie wszystko mierzą też takie parametry jak moc, napięcie, natężenie i cos φ. Dzięki temu klient ma pełną kontrolę nad każdym stanowiskiem, widzi, ile energii pochłaniają komputery i widać które są obciążone np. renderowaniem. Dodatkow może reagować na bieżąco jeśli sprzęt pozostał włączony np. na weekend. Jedno kliknięcie i sprzęt odłączony.
Wszystko to spięliśmy w Domoticzu - prosta, ale skuteczna platforma, która zbiera całość w jednym miejscu. Dodaliśmy monitor pracy, przełączniki, które pozwalają odłączyć konkretne stanowiska, oraz monitor energetyczny pokazujący zużycie prądu dla każdego komputera i całkowity pobór energii. Klient teraz widzi, jaką utylizację energii generują realnie stanowiska komputerowe.
I na koniec, comiesięczny raport generowany skryptem w Pythonie. Wszystko w jednym dokumencie: czas pracy, zużycie energii, koszty. Każde stanowisko przypisane do pracownika.
Efekt? Klient zyskał przejrzystość i kontrolę nad czasem pracy i zużyciem energii. Realne oszczędności i konkretne dane, to jest rozwiązanie, które ma sens.